Autá

Jubileum okenného airbagu

"Základný princíp prvého airbagu prešiel dodnes len pár zmenami: snímače spúšťacieho zariadenia zaznamenajú mimoriadne výrazné spomalenie typické pri nehodách a aktivujú mechanizmus airbagu."

Peter Škorňa, 31. mája 2018 8:00
Foto: Daimler AG
Vývoj pasívnej bezpečnosti zaznamenal prvý veľký míľnik v roku 1981, kedy bol do života značkou Mercedes-Benz uvedený airbag vodiča. Pred 30 rokmi - na jar v roku 1988 - oslávil svoju premiéru rovnako v konštrukčnom rade 126, airbag spolujazdca.

Ochranné vzduchové vaky v ráme strechy slávia narodeniny: okenný airbag nainštalovaný po prvý raz do vozidla Mercedes-Benz Triedy E konštrukčného radu 210, patrí už 20 rokov k neustále rastúcej rodine týchto potenciálne život zachraňujúcich komponentov vo vozidlách značky Mercedes-Benz.

V Triede E konštrukčného radu 210 bola táto svetová novinka dostupná od júla 1998 ako mimoriadna výbava. V Triede S konštrukčného radu 220, ktorá bola v ponuke od jesene 1998, sa nový okenný airbag od začiatku ponúkal ako súčasť sériovej výbavy.

Základný princíp prvého airbagu prešiel dodnes len pár zmenami: snímače spúšťacieho zariadenia zaznamenajú mimoriadne výrazné spomalenie typické pri nehodách a aktivujú mechanizmus airbagu. Pritom sa vo vyvíjači plynu nárazovo uvoľní dusík. Plyn nafúkne textilnú štruktúru v tvare vankúša vyrobenú z polyamidovej tkaniny s vnútorným pogumovaním na airbag. Tento ochranný vzduchový vak tlmí pohyb ľudského tela, čím znižuje pohybovú energiu, ktorá sa vytvára pri náraze.

V súčasnosti airbagový systém integrovanej bezpečnosti dnes zahŕňa až 12 rôznych airbagov v rámci jedného osobného vozidla. Siahajú od airbagu na ochranu kolien cez airbag bezpečnostného pásu v oblasti zadných sedadiel až po bočný airbag na ochranu hrudníka a panvy.

Komentáre