Autá

Kontrolujete svoje auto dosť často? Tu je skvelý návod ako na to

"Niektoré veci je dobré kontrolovať každý mesiac, na iné sa stačí pozrieť raz za pol roka. V tomto článku nájdete to najpodstatnejšie. "

Erik Stríž, 27. septembra 2016 9:00
Kia Sorento Foto: Kia
Sú ľudia, ktorí sa radi hrajú so svojím autom a opravujú si ho svojpomocne. Iní majú svoj autoservis alebo mechanika, ktorý vie, čo je práve potrebné spraviť. Nech už ale automobil kontroluje ktokoľvek, mal by vedieť, čo je vhodné sledovať v akom čase od poslednej kontroly. Našťastie, vo svete automobilizmu existujú štandardy, ktoré môžu pomôcť aj ľuďom, ktorí nie sú profesionáli.

Platí, že keď sa niečo pokazí, je to potrebné riešiť okamžite. Ak máte nové auto alebo patríte medzi tých šťastných, ktorí majú prakticky bezporuchové vozidlo, stačí spraviť tieto kontroly a prípadné nedokonalosti odstrániť už v zárodku. Práve tak môžete svojho štvorkolesového miláčika udržať v dobrej kondícii, aby vám ešte dlho slúžil.

Áno, kontrolovať je potrebné aj bezpečnostné pásy. Zvládnete to za dve minúty. Na fotografii: Mercedes-AMG E 43 4MATIC (2016), interiér Foto: Mercedes-Benz

Každý mesiac

Stav hladiny oleja. Ak hladina oleja klesá nápadne rýchlo, môže to znamenať problém v motore, v preplňovaní alebo netesnosť trubíc.
Kontrola výfukov pohľadom
Bezpečnostné pásy. Je pravda, že pásy sa neničia po takto krátkej dobe, ale ich prípadná porucha môže mať fatálne dôsledky. Preto je vhodné, aby ste sa aspoň raz do mesiaca pozreli na to, či fungujú ako majú a ako vyzerajú.
Pneumatiky. Vydržia pomerne dlho a nestáva sa, aby sa z jedného mesiaca na druhý výraznejšie poškodili. Dobre si ich obzrieť aspoň pohľadom ale má význam, môžete zbadať napríklad trhajúce sa časti, nápadne vyšúchaný dezén alebo iné nedokonalosti, ktoré by mohli byť problémom pri nasledujúcich kilometroch.
Tlak v pneumatikách. Spravíte to doma alebo aj na väčšine čerpacích staníc. Každý automobil má iné odporúčané natlakovanie pneumatík a zvyčajne sú tie zadné pod trocha väčším tlakom. Keď je pneumatika príliš mäkká alebo tvrdá, negatívne ovplyvňuje jazdné vlastnosti automobilu a dokonca aj úroveň bezpečnosti.
Chladiaca kvapalina. Ak voda v nádržke výraznejšie klesne, je správne obzrieť sa v motorom priestore, či niekde neuniká. Prípadná strata vody je mimoriadne vážny problém, ktorý sa môže prejaviť až v hodine dvanástej a je s ňou spojené dokonca až úplné poškodenie motora.

Každé tri mesiace

Kvapalina do ostrekovačov. Nie je to nič náročné, stačí vedieť, kam zmes naliať. Nemôžete nič pokaziť, iba naopak - prísť na nedostatok vody v ostrekovači až vtedy, keď máte počas jazdy zašpinené okno, je neskoro.
Olej v prevodovke (práca pre odborníka)
Kabeláž v motorovom priestore, najmä pri batérii. Môže vznikať korózia a s ňou súvisiace problémy. Moderné autá už využívajú trvácne materiály, kryty a celkovo sú po tejto stránke bezpečné, ale staršie ročníky trpia aj hrdzou, zanesením špinou a inými nedostatkami.
Svetlá. Nielen tie predné, ale aj zadné, smerovky a aj interiérové.
Filtre

Kontrola dezénu pneumatík je jednoduchá, ale nájsť vady brzdového systému je úloha pre skúseného. Ilustračné foto Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Každý polrok

Výmena oleja. Každé auto má iný interval výmeny oleja a ten je závislý od mnohých faktorov. Zvyčajne sa uvádza, že najneskôr by ste mali olej meniť po odjazdení maximálne 12-tisíc kilometrov, čo pre priemerného vodiča automobilu znamená asi 6 mesiacov.
Stierače
Brzdy. Toto je práca pre odborníka. Brzdy sa, podobne ako taká remenica kľukového hriadeľa alebo iné súčiastky, ničia používaním. Je nevyhnutné sledovať opotrebovanie brzdových kotúčov a platničiek a podľa potreby ich meniť. Niekomu stačí, keď sa vymenia raz za rok, iní jazdia na rovnaké brzdy aj celé roky. Ideálne je lepšie skontrolovať stav bŕzd pri sezónnej výmene pneumatík a spoločne s ich výmenou sa vždy odporúča meniť aj brzdovú kvapalinu.
Rezerva, či je dostatočne nafúkaná
Výfukový systém (práca pre odborníka)
Podľa počasia prezutie pneumatík za letné/zimné (práca pre odborníka)

Autá sa málokedy kazia v okamihu, vždy poruche predchádza zlá technická kondícia vozidla. Venujte preto občas svojmu autu čas a vyhnete sa mnohým problémom na ceste. Ilustračné foto Foto: TASR/Milan Kapusta

Dlhšie intervaly (rok a viac)

Emisná kontrola
Technická kontrola
Peľový filter a iné filtre
Ďalšie dôslednejšie kontroly odborníkom



ODPORÚČAME AJ:
Prečo sú elektrické autá tiché? A je to bezpečné?
Ako funguje parkovací asistent na aute?
Šialené rozoberanie starého amerického pick-upu
Dobré zabezpečenie výrazne znižuje riziko krádeže auta
Pri kúpe ojazdeného auta treba postupovať opatrne

Zdroj: Must-Do Auto Maintenance

Komentáre