Autá

Škodovka a jej návrat k tradičnej Rapidke: Neoslavujte však predčasne

"Je to návrat k Škode Rapid z roku 1985. Upozorňuje na seba trojdverovým prevedením typickým pre starší Rapid a karosériou v štýle kupé. "

Erik Stríž, 27. mája 2016 11:00
Škoda Atero (koncept 2016) Foto: Škoda
Škoda Atero je názov automobilu, ktorý vzbudí nostalgické spomienky snáď v každom človeku, ktorý má aspoň základný prehľad o histórii motorizmu. Atero je totiž modernou interpretáciou slávnej Rapidky, ako ju poznáme od roku 1985. Ešte pred ňou síce koncept kupé karosérie a dvoch bočných dverí využíval model Garde (1981 - 1987) a ešte pred ním model 110R vo variante kupé (1970 - 1981), za najtypickejšieho predstaviteľa športovo ladených Škodoviek považujeme práve Rapid.

Súčasná generácia vozidiel Rapid sa od svojho predchodcu výraznejšie odklonila, pretože ponúka iba ľudovejšie varianty karosérie. Základný variant je pomerne malý a vypĺňa medzeru medzi Fabiou a Octaviou, variant s prívlastkom Spaceback by sme mohli považovať za plnohodnotné rodinné vozidlo. Kupé však v ponuke automobilky z Mladej Boleslavi nenachádzame.

Škoda Atero (koncept 2016) Foto: Škoda

Koncept prevedený do reality

Atraktívny model Atero sa v predajniach popri tradičnom Rapide ale neobjaví. Je dielom študentov zo Škoda Akademie. V posledných dvoch rokoch sme z dielne tejto akadémie mohli obdivovať dve zaujímavé koncepty, konkrétne ultra-kompaktný kabriolet CitiJet a pickup s názvom FUNSTAR.

Koncept Škoda Atero je prestavbou pôvodného modelu Rapid Spaceback, pod jeho kapotou pracuje benzínový motor 1,4 TSI s maximálnym výkonom 125 konských síl (92 kW), spojený s kolesami je cez automatickú 7-stupňovú prevodovku značky DSG. Obzvlášť nápadné a pútavé sú najmä farebné doplnky - čierny lak karosérie študenti doplnili o výrazné červené akcenty a vozidlu dopriali aj agresívne červené podsvietenie. Automobil stojí na 18-palcových kolesách s dizajnom Turini, ktorý môžete vidieť aj na Octavii.

Škoda Akademie je dnes reprezentovaná takmer 900 študentmi na dennej báze. Z tohto počtu je podľa automobilky 14 percent žien a okolo sto ľudí sa stará o ich vzdelávanie. Akadémia pokračuje v tradícii, ktorú Škoda založila už v roku 1927 a po 3- a 4-ročnom štúdiu technického charakteru študenti odchádzajú s odborným diplom a certifikáciami, ktoré môžu využiť nielen v automobilom priemysle.

Škoda Atero (koncept 2016) Foto: Škoda

Rapidka nebola vždy malé auto

Ak by vás zaujímala história modelu Rapid, vedzte, že ten z roku 1985 nie je prvým v histórii českej automobilky. Celkom prvý automobil s týmto názvom sa vyrábal v rokoch 1935 až 1947 a bol to krásny veľký stroj pre náročných. Vyrábal sa v dvoch karosárskych variantoch: Saloon a Convertible. Saloon bol väčší, mal štyri bočné dvere a úžasný dobový dizajn. Verzia Convertible bola kabriolet pre dvoch pasažierov s malými rozmermi.

V dobe, keď Škoda uviedla do výroby a predaja model Rapid, mala už na trhu umiestnené aj modely Superb, Favorit a Popular a s trhovým podielom 14 percent bola tretím najväčším hráčom, hneď po značkách Praga a Tatra. To bol rok 1933, avšak už v roku 1936 sa stala lídrom a v 1938 informovala o trhovom podiele 39 percent.

Historický vývoj Škoda Rapid: zľava Rapid Saloon a Rapid Convertible (1934-1947), 110 R Coupé (1970-1981), Garde (1981-1983) a Rapid (1984-1990). Foto: Wikimedia Commons


Návrat modelu Rapid do medzinárodného portfólia automobilky v roku 2012 bol mierne rozpačitý. Škodovka síce predstavila skvelé vozidlo vysokej kvality, avšak nezachovala jeho športový charakter, pre ktorý je typický. Koncept Atero je preto pre mnohých nepochybne zaujímavým počinom a snáď aj náznakom, že sa v dohľadnej budúcnosti objaví v ponuke predajcov aj Rapid Coupé.



ODPORÚČAME AJ:
Kto prevezme zodpovednosť za správanie samojazdiacich áut?
Poznáte rozdiel medzi hybridom, plug-in hybridom a elektromobilom?
Nemci predstavili 10 nových áut naraz, vrátane hybridu a kabria
Tesla predstavila nový elektromobil Model 3 určený pre masový trh
Ako budú vyzerať autá za sto rokov? Možno aj takto

Komentáre