Biznis

Na čom zarobili bohatí: Klan Kardashianiek

"Sú slávne, mladé, sexy a čo je najpodstatnejšie, na konte majú peniaze, o akých radšej my, bežní ľudia, ani len nesnívame. Ako prišli Kardashianky k svojim miliónom?"

Erik Stríž, 6. decembra 2013 10:00
Keeping Up with the Kardashians Foto: E!


Na Slovensku možno rodina Kardashianových nie je tak známa, ako napríklad Geissovci (alebo Geissenovci), o ktorých sme písali v minulej časti nášho seriálu, zato v Spojených štátoch sú ich plné televízne stanice, webstránky aj časopisy. Sú ikonou modernej popkultúry a symbolom “prvého sveta” so všetkým, čo k tomu patrí - vrátane detinských problémov a káuz, ktoré by bez akčného zostrihu v reality show zrejme nikoho nezaujali.

Kimberly "Kim" Kardashian Foto: Wikimedia Commons

Všetko je o to Kim


Líderkou tohto fenoménu súčasnosti je Kim Kardashian, súčasná snúbenica amerického rapera Kanye Westa, s ktorým má dcéru North. Kim je známa nielen ako protagonistka reality šou Keeping Up with the Kardashians, ale aj ako úspešná podnikateľka.

Kimberly (Kim) je dcérou známeho amerického advokáta Roberta Kardashiana a jeho ženy Kris Jennerovej. Táto dvojica mala dokopy tri dcéry, popri Kim aj Kourtney a Khloe a syna Roberta. Otec Robert Kardashian mal korene v Turecku, on sám bol už štvrtou generáciou žijúcou v Spojených štátoch. Slobodu, ktorú mu táto rozsiahla krajina poskytla, vedel zúročiť veľmi efektívne. Popri vlastnom podnikaní sa preslávil v prvom rade ako obhajca O.J. Simpsona počas jeho súdnych procesov v roku 1995. Robert Kardashian zomrel v roku 2003 vo veku 59 rokov na rakovinu, čím sa uzavrela jedna kapitola rodiny Kardashianových. Začala sa nová, tá, ktorú žijeme dnes. Má oveľa bulvárnejší charakter a v masívnej miere je živená fenoménom súčasnosti - internetom.

Instagram Kim Kardashian je dnes najmä o jej snúbencovi Kanye Westovi a dcére North Foto: Instagram

Peniaze od otca biznismena


Robert Kardashian počas života nazbieral veľké materiálne i finančné bohatstvo, ktoré sa stalo základom pre budúci rozvoj jeho detí. Dcéry Kim, Kourtney a Khloe sa pustili do biznisu s vlastnou módnou značkou DASH. Sieť módnych butikov rozmiestnených po Kalifornii si vyžaduje veľa času a aj manažérskych zručností, avšak nie je tým, z čoho sú mladé Kardashianky živé. Najviac príjmov majú z reklamy a z vlastnej reality šou, ide pritom o milióny dolárov.

Kourtney Kardashian, spisovateľka LaReine Chabut a mama Kris Jenner Foto: Wikimedia Commons

Sex za päť miliónov dolárov


Dcéra Kim, základ rodiny Kardashianových, sa prvýkrát významnejšie preslávila v roku 2007 vďaka priateľovi, ktorý si získaval pozornosť vďaka vzťahu s Paris Hilton. To, čo z Kim urobilo skutočné centrum pozornosti médií, bol jej vzťah s raperom, ktorý si hovorí Ray J a následnou porno nahrávkou, ktorá unikla z ich spálne. Údajne sa to stalo bez vedomia Kim a počas súdneho procesu, v ktorom žalovala svojho ex-priateľa, bolo jej snahou ukázať, ako jej zverejnenie nahrávky zničilo život a kariéru. Nič z toho sa však nestalo. Výsledkom súdnych ťahaníc bolo odškodnenie vo výške neuveriteľných päť miliónov amerických dolárov a štart závratnej kariéry v mediálnom biznise. Kim Kardashian sa stala natoľko zaujímavou, že mohla spustiť vlastnú reality šou. To je celkom slušná odmena za pár minút v posteli s tuctovým raperom, nemyslíte? Pravdou však je, že na tejto kauze v konečnom dôsledku zarobili obaja, čo vzbudzuje pochybnosti, či to všetko nebol iba dômyselne pripravený projekt.

Khloe Kardashian Foto: Wikimedia Commons

Keeping Up with the Kardashians


Vlastná reality šou urobila z rodiny Kardashianových skutočný fenomén a obraz samotných divákov. Vďaka neuveriteľnej sledovanosti sa tento televízny program stal mimoriadne ziskovým, stal sa efektívnou reklamou na módnu značku DASH a z Kim urobil najlepšie zarábajúcu televíznu hviezdu na svete. Odhaduje sa, že za rok 2010 zarobila iba vďaka tejto šou cez šesť miliónov dolárov. Do rodinného rozpočtu sa tak presunuli ďalšie milióny.

Kourtney Kardashian Foto: Wikimedia Commons
Okrem reklamy, vlastnej šou a vlastnej módnej značky Kardashianky veľmi slušne zarábajú aj na súdnych procesoch. Médiami len tak lietajú správy o tom, ako zasa vysúdili milióny dolárov za nejaký ďalší nezmysel. Rovnako tak však práve po súdoch značne strácajú, keďže sú sami často terčom kritiky a žalôb. V roku 2012 to bola napríklad žaloba o päť miliónov dolárov za to, že boli tvárou stravy QuickTrim údajne podporujúcej chudnutie. Zákazníci nakoniec vďaka tejto strave neschudli, tak sa rozhodli zhodiť zodpovednosť za vlastné prežieranie sa práve na výrobcu a tváre značky.

Kardashian je v prvom rade značka


Pojmy ako peniaze, biznis, škandál, bulvár, bitky, vulgárnosť, primitivita, luxus, sex, tie všetky by mohli byť synonymom pre klan Kardashianiek. Lenže aj táto mediálna hra, tento marketingový produkt pre väčšinového diváka, je len obrazom spoločnosti a toho, o čo je v nej záujem.

Komentáre