Cestovanie

Mapa pre mladých cestovateľov si nekladie servítku pred ústa

"Turistické mapy pod hlavičkou Use-it poskytujú priateľské rady do vrecka, od mladých k mladým. Nechýbajú pozitíva, ale tvorcovia sa nestránia opísať aj menej priaznivé javy. Čo vytkli Bratislave?"

Romana Juhásová, 26. júla 2014 6:00
Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo


Mladí pražskí dobrovoľníci už po štvrtý raz vydali originálnu mapu s lokálnymi tipmi, tentoraz na tému Underground, teda podzemie. Nadväzuje na európsky trend sprievodcov pod hlavičkou Use-it. Päťhviezdičkové hotely či reštaurácie s bielymi obrusmi v nich nehľadajte. Žiadne turistické "pasce", ale lokály, kde sa s obľubou stretávajú domáci a miesto v mape si našli na základe ich spokojnosti, nie platenej reklamy. Venované sú mladým, ktorí radi spoznávajú svet, sú aktívni a otvorení novým zážitkom, no vzhľadom na status študenta či čerstvo zamestnaného človeka nedisponujú veľkým cestovným rozpočtom.

Krteček áno, Matrioška nie


Obsah netvoria iba tipy, kde sa dobre najesť, zabaviť či vyspať a neminúť majetok, ale aj praktické informácie, dobre mienené rady, až upozornenia, ktoré stlmia kultúrny šok. V prípade Prahy autori spomínajú záľubu domácich v sťažovaní sa (nechýba ani v bratislavskej mape, pochopiteľne), drahé taxíky či tipy na suveníry. Turisti by mali dať prednosť pravému českému Krtečkovi pred ruskou Matrioškou, znie rada.

Odporúčania, ktoré v klasickom sprievodcovi nenájdeme, sú unikátne najmä svojou objektivitou. Mladý turista si môže byť istý, že sú mu predostreté pravdivé informácie bez platenej reklamy. Pravdivé i v tom, že mesto vykresľujú také aké je, bez pozlátka pre turistov, so svetlými, no i temnejšími stránkami. Všetko s humorom a priateľským tónom.

Tip na tresku v majonéze


Venované sú návštevníkom, no pri čítaní dobre známych výstižne podaných skutočností sa neraz pousmejú i domáci. Napríklad takí Bratislavčania údajne radi klebetia, kamarátia sa s alkoholom a je im nemilé pomenovanie "Blava". Tunajšia mapa pokojne označuje Národnú galériu ako jednu z najškaredších galérií na svete a v rámci kulinárskych tipov dáva okrem klasických bryndzových halušiek do pozornosti tresku v majonéze a Kofolu.

Hippies pôvod


Projekt má pôvod v Kodani v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. Nízkorozpočtové informačné centrum z roku 1971 poskytovalo informácie mladým návštevníkom bez peňazí, zväčša príslušníkom hnutia hippies. Z Dánska sa koncept presunul do Nórska, Holandska a Belgicka. V roku 2008 bola iniciatíva medzinárodne zastrešená, dnes má svoju unikátnu mapu takmer štyridsať európskych miest. Nechýba spomínaná susedná Praha, Brno, Viedeň, či Varšava (Budapešť zatiaľ medzi zmapovanými mestami nie je) a svetové metropoly ako Brusel, Miláno alebo Oslo.

Náklady na tvorbu a vydanie pokrýva grant z európskeho programu Mládež v akcii. Mapy možno bezplatne zohnať v infocentrách, hosteloch, ale i stiahnuť z internetovej stránky Use-it.

ĎALŠIE ČLÁNKY:


Hotely v Paríži: Zaplaťte, koľko chcete, vyzývajú ich majitelia
Dovolenkujete v betónovej džungli? Oázu nájdete na mestských plážach
Thajsko, krajina úsmevov, ktorá splní sen každého cestovateľa
Hriešne Thajsko ponúka krásne pláže aj nákupný raj
Chorvátsky ostrov Lastovo ponúka meter pôdy len za jeden cent
Tajomná Severná Kórea láka turistov. Čo im môže ponúknuť?
Vitajte v super ekologickom rezorte, v raji najznámejšieho Kmotra
Prejdite sa nočným Marseille, všetko čo potrebujete, je počítač

Komentáre