Život

Pätnásť zásadných chýb pri prezentácii, ktoré vám môžu zmariť obchod

"Prvý dojem je veľmi dôležitý, príležitosť na nápravu sa už väčšinou neopakuje."

, 27. augusta 2014 14:00
Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš


Prvý dojem. Pojem, ktorý vás v obchode posunie ďalej alebo obchod zmarí úplne. Ak sa chystáte osloviť nového obchodného partnera, dajte si záležať, čo a ako mu budete prezentovať! Začiatočnícke chyby sú síce vhodné na to, aby sme sa z nich poučili, no ak sa im naučíme vyhýbať, tak to pomôže nám aj nášmu biznisu.

Toto je 15 najčastejších chýb, ktorých sa pri prezentácii svojho projektu dopúšťame.

Čo má byť a väčšinou chýba na prvom slide


Chyby, ktoré robíme: Keď si kupujete knihu, vidíte na obale napísané kniha? Nie!

Ako by to malo byť správne: V úvodnom slide je dôležitá stručná a jasná informácia, žiadne romány. To znamená jednoduchý, stručný a výstižný názov vášho projektu, vaše meno a priezvisko, titul, funkcia, ktorú zastávate a kontaktné údaje (telefónne číslo, e-mailová adresa).

Jasný postoj namiesto blá, blá, blá


Chyby, ktoré robíme: Radi používate zovšeobecnené frázy, napríklad: "Prichádzam k vám s touto prezentáciou. Je pre mňa nesmiernou cťou a potešením, že ste prišli na toto stretnutie."

Ako by to malo byť správne: Použite nejakú krátku a výstižnú metaforu, aby ste zaujali obchodných partnerov a bez zbytočných omáčok prejdite k jadru veci.

Všetko viem, všade som bol


Chyby, ktoré robíme: Arogantná, povýšenecká a prehnane sebavedomá prezentácia urobí z vašich potenciálnych obchodných partnerov iba masu znudených a zdecimovaných ľudí, ktorí budú pozerať na hodinky a rátať minúty, kedy toto divadlo skončí.

Ako by to malo byť správne: Vtiahnite poslucháčov do debaty! Pýtajte sa ich, zdieľajte ich názory. Nie je teraz lepšej príležitosti, ako si urobiť názor na váš projekt. A ak ste dostatočne šikovní, tak aj kritiku využijete vo svoj prospech.

Myslím za iných


Chyby, ktoré robíme: "Ja viem, že radšej by ste tento čas strávili niekde na pláži." Ak začnete svoju prezentáciu takto, vedzte, že partneri si vaše slová zoberú za svoje a z prezentácie sa stane jedna nezáživná a nudná prednáška, ktorú nikto nebude počúvať.

Ako by to malo byť správne: Verte tomu, čo chcete prítomným odprezentovať! Konverzujte zaujímavo, používajte príbehy, ktoré tému odľahčia. Vtiahnite poslucháčov do príbehu!

Stále o tom istom


Chyby, ktoré robíme: Omieľame dokola to isté, tému neposunieme ďalej a vždy sa vraciame k prvému slidu. Logické, veď ďalší ani nemáme pripravený.

Ako by to malo byť správne: Naučte sa a nacvičte si svoju prezentáciu! Ak vám niečo vypadne, tak improvizujte, len sa netočte stále okolo toho istého! Poslucháč, ktorý si prišiel vypočuť váš biznis plán, to veľmi rýchlo prekukne.

Poslania, vízie, hodnoty


Chyby, ktoré robíme: Pokiaľ nerobíte nábor nových zamestnancov, tak pojmy ako vízie a poslania sú zbytočné frázy, ktoré odvádzajú pozornosť od podstaty vášho projektu.

Ako by to malo byť správne: Ak si ale myslíte, že je nevyhnutné to povedať, tak svoje poslanie, vízie a hodnoty zhrnite v závere prezentácie!

Príliš veľa textu v prezentácii


Chyby, ktoré robíme: Príliš veľa textu v slide, ktorý prezentujete, odpútava pozornosť poslucháča od toho, čo mu práve hovoríte. Prečo? Preto, lebo práve číta a možno si aj zapisuje, čo ste mu predostreli. V tomto prípade je pre vás celá prezentácia stratená.

Ako by to malo byť správne: Do slidu umiestnite len tie najdôležitejšie informácie a aj tie iba formou hesiel! Poslucháč si najviac odnesie a zapamätá z toho, čo mu odprezentujete ústne.

Je jedno, čo na slide je


Chyby, ktoré robíme: Nepodceňujte prítomných! Ubezpečujeme vás, že každý, koho ste na prezentáciu pozvali, vie čítať.

Ako by to malo byť správne: Naštudujte si, čo máte na jednotlivých slidoch! Rozprávajte iba to, čo máte na tabuli vysvietené!

Šialené, bláznivé prezentácie


Chyby, ktoré robíme: Chceme prezentáciu trochu odľahčiť a obchodných partnerov pritiahnuť na svoju stranu aj vďaka vtipnej animácii. Tento krok môže nakoniec vyznieť kontraproduktívne. Poslucháči ju môžu vnímať ako niečo odfláknuté.

Ako by to malo byť správne: Používajte aktuálne a adresné animácie, ktoré súvisia s vašou prezentáciou!

Informácie vkladáme do veľkého množstva grafov


Chyby, ktoré robíme: Nerobte nadbytočnú prácu! Pre mnohých obchodných partnerov grafy nie sú smerodajné a mnohí nemajú čas na ich študovanie.

Ako by to malo byť správne: Do grafov zhrnite len tie najdôležitejšie a relevantné údaje, ktoré by mohli upútať pozornosť!

Chaotická prezentácia


Chyby, ktoré robíme: Vaša prezentácia vyzerá akoby sa po tabuli prehnal uragán. Množstvo informácií, nereálne animácie, odlišné fonty a veľkosti písma, rôzne jazykové mutácie. Proste prezentácia bez logickej línie.

Ako by to malo byť správne: Vytvorte si prezentáciu, ktorá bude rozdelená do jednotlivých častí, ktoré budú navzájom poprepájané. Vytvorte si logickú líniu! Pamätajte, menej je niekedy viac!

Príliš hlučná prezentácia


Chyby, ktoré robíme: Je veľmi nepríjemné, ak na obchodných partnerov neočakávane zareve zvuk z prezentácie.

Ako by to malo byť správne: Ticho oveľa viac upriami pozornosť poslucháčov na vás, na to, čo hovoríte.

Nekoncepčné sumarizovanie prezentácie


Chyby, ktoré robíme: Prezentáciu, ktorú ste viedli dve hodiny, na záver zosumarizujete ešte v 12 minútovom monológu. Naskytá sa teda logická otázka: Prečo ste viedli prezentáciu dve hodiny, keď ste ju mohli odprednášať v priebehu 12 minút?

Ako by to malo byť správne: Súhrn prezentácie by mal predstavovať iba tie najdôležitejšie informácie, ktoré ste chceli prítomným povedať.

Preskakovanie tém


Chyby, ktoré robíme: Niektorí prezentéri sa nevyhnú tým chybám, že preskakujú jednotlivé slidy s odôvodnením, "dnes o tom nebudeme hovoriť."

Ako by to malo byť správne: Ak sa necítite, že by ste o istých témach hovorili, delegujte túto úlohu na svojho kolegu.

Zbytočné ďakovacie frázy na konci prezentácie


Chyby, ktoré robíme: Ďakovanie na konci prezentácie prítomným, že si našli na vás čas, je zbytočné a môže pôsobiť ako vtieranie sa do priazne.

Ako by to malo byť správne: Stačí jednoduché, "ďakujem za vašu účasť a prajem ešte pekný deň." Záverečný slide by mal obsahovať rovnako ako prvý: meno a priezvisko, titul, funkciu a kontaktné údaje.

Zdroj: Businessinsider

ĎALŠIE ČLÁNKY:


Ako Vin Diesel vyzval Putina a Cibulková Kisku
Mladík zarobil milióny: Peniaze ma neurobili šťastným, tvrdí
Keď myseľ neverí, čo oko vidí: Pozrite sa, ako funguje ilúzia
Pohľad milionárov, ktorý nám chýba, aby sme boli bohatí
Sedem finančných chýb novomanželov predtým, než prekroja tortu
Desať silných slov, ktoré efektívnejšie rozhýbu váš biznis
Experti hovoria: Toto je 20 najlepších pív na svete
Zvláštnosti, ktoré musíte poznať, keď podnikáte s Rusmi či Japoncami
Päť trikov, vďaka ktorým v tejto kaviarni trávia zákazníci dlhé hodiny
Toto je desať najlepších hotelov pre váš biznis

Komentáre