Autá

Auto nenaštartuje, keď zistí opitosť alebo únavu

"Chceme autá, ktoré budú vedieť, či sme schopní jazdy? Vlastne na našom názore nezáleží, pretože prvoradá je bezpečnosť a nie naše ilúzie o vlastných schopnostiach."

Erik Stríž, 5. mája 2015 8:00
Ilustračná fotografia Foto: Webmagazin.sk
Moderné automobily sú priam prepchaté technológiami, ktoré zásadným spôsobom ovplyvňujú jazdu. Všetky asistenčné systémy pracujúce prakticky až na prahu fyzikálnych zákonov majú význam, chránia nás pred haváriou a poskytujú nám komfort.

Asistenčné systémy, multimediálne a komunikačné rozhrania, displeje a vyspelý audiosystém, to všetko oceňujeme a tešíme sa z ich prítomnosti vo vozidle. Vyzerá to však tak, že čoskoro budeme mať vo svojich autách aj také prvky, ktoré nám občas budú skôr na ťarchu.

Internet v aute ako štandard

Príkladom vozidiel plných vyspelých technológií sú napríklad Lexus RX350 a BMW i8, ktoré sa dočkali aj prívlastku “connected car”. Slovo connected v tomto kontexte znamená, že ponúka širokú paletu moderných funkcií so vzájomným prepojením a aktívnym prístupom na internet. Nie je to iba prípad Lexusu a BMW, ale aj mnohých iných vozidiel, za ktoré zvyčajne zaplatíte vyššie sumy.

Takéto moderné autá, ktoré však už aj dnes jazdia po našich cestách, sú vybavené pripojením na mobilnú sieť 3G a 4G a umožňujú využívanie internetových služieb doslovne v priebehu jazdy. Celkom nový rozmer tak nadobúda navigácia s aktuálnymi informáciami o stave ciest, komunikácia a dokonca aj starostlivosť o pasažierov v prípade nehody. Zabudovaný systém dokáže sám informovať záchranné zložky v prípade, že dôjde k havárii, pošle dokonca aj údaje o presnej polohe vozidla.

Ilustračná fotografia Foto: BMW

Gestikulácia namiesto stláčania tlačidiel

Z pohľadu vodiča a pasažiera je veľmi zaujímavá skúsenosť s ovládaním multimediálnych systémov novej generácie. Vodič môže venovať viac pozornosti jazde aj napriek tomu, že pracuje s centrálnym displejom - vďaka senzorom sledujúcim pohyby rúk. Prepínať skladby v hudobnom prehrávači, prijať alebo ukončiť telefonát je tak možné len pohybom rúk bez nahmatávania tlačidiel.

Paleta funkcií v nových a drahých automobiloch je široká a zrejme najviac kontroverznou je tá, ktorá sleduje fyzický stav vodiča. Už dnes nachádzame napríklad v Mercedesoch senzor únavy vodiča. Ten podľa viacerých kritérií posudzuje, či nie je vodič unavený. Keď systém dospeje k takémuto záveru, v zornom poli vodiča sa zobrazí výstraha ako upozornenie, že by si mal dať na chvíľu pauzu.

V blízkej budúcnosti by však táto technológia mohla zájsť ešte ďalej. Zistiť opitosť z vizuálnych kritérií už dnes nie je takým tvrdým orieškom, skôr naopak. V spojení so spoľahlivou dychovou skúškou by bolo možné do vozidla zaradiť aj taký systém, ktorý vodiča jednoducho nepustí za volant.

Samojazdice auto Tesla Model S Foto: Rinspeed

Skúška dychom sa dá obísť

Je to kontroverzné hneď z viacerých dôvodov. V prvom rade v jednotlivých krajinách je prístup k alkoholu za volantom rôzny. Na Slovensku sa neakceptuje ani malé pivo, vo Francúzsku môžete jazdiť aj po pohári vína.

Druhým problémom je prípad, kedy by bolo potrebné použiť vozidlo aj napriek tomu, že vodič predtým vypil viac alkoholu, ako je prípustné zákonom. V prípade skutočne naliehavej situácie by auto zabránilo jazde a spôsobilo nepomerne väčšie škody ako prípadné škrabnutie karosérie.

Samozrejme, že akýkoľvek bezpečnostný systém má nedostatky a dá sa obísť. Rovnako aj v prípade systému na rozpoznávanie opitosti. Pri dychovej skúške v aute by stačilo, aby do senzora fúkol triezvy človek a “problém” by bol vyriešený.

Podľa posledných správ to však vyzerá, že automobilový priemysel nie celkom malými krokmi postupuje k svetu, v ktorom vodiči už nebudú musieť autá riadiť vlastnými rukami. Autonómna jazda už nie je sci-fi ani dnes a pri zvážení súčasného pokroku v tejto oblasti si trúfame povedať, že do konca tejto dekády budú v predaji skutočne efektívne samojazdiace autá.

V takom prípade by veľmi nezáležalo na tom, či je vodič alebo celá posádka auta spoločensky unavená, samotné auto zariadi bezpečný odvoz na určené miesto a dokonca ani prípadná policajná kontrola by nemala negatívne dôsledky.

Prvá generácia autonómnych vozidiel si však ešte vyžiada asistenciu triezveho vodiča. Doba, v ktorej naše vlastné autá nahrania taxíky, teda ešte nie je tak celkom na dosah ruky a musíme byť zodpovední aj naďalej.


ODPORÚČAME AJ:
Stav svojho auta si budete môcť pozrieť aj na hodinkách
Do veľkomesta stačia tri kolesá, päť konských síl a elektrina
Za týmto autom sa otočí každý, kto ho stihne zaregistrovať
Modernizovaný britský sedan vie jazdiť aj na lanách
Táto pätica áut vás presvedčí o budúcnosti elektrického pohonu

Komentáre